zondag 8 januari 2017

Veilig bij God en dus veilig bij elkaar

samen bijbel lezen en biddenIn veel kerken ontmoeten tieners elkaar tijdens een tienerkring, jeugdgroep of jeugdvereniging. Samen de Bijbel onderzoeken, praten over het geloof, praten over dingen in je leven die je lastig vindt. Het eerste lukt vaak nog wel. De andere twee dingen blijken vaak best lastig!

Als het gesprek te persoonlijk wordt, dan valt het vaak ineens stil. Mensen vinden het moeilijk om zichzelf kwetsbaar op te stellen. 'Ik heb eerst tijd nodig om elkaar beter te leren kennen en me veilig te voelen' is dan vaak het argument. Op zich best begrijpelijk, want je gaat toch niet zomaar je hele ziel en zaligheid op tafel leggen?

Maar klopt die redenering wel? Want als we als geloofsgenoten, als kinderen van dezelfde God en Vader, elkaar niet vertrouwen en niet met elkaar kunnen delen wat we op ons hart hebben, is het dan niet onmogelijk om elkaar echt te leren kennen? Als je zaken voor elkaar achter houdt, dan blijft dat tussen je in staan.

relatie
Stel, dat je verkering hebt, maar bepaalde dingen achterhoudt voor je vriend of vriendin. Heb je net verkering, dan is dat misschien nog wel logisch. Maar wil je elkaar echt leren kennen, dan zul je jezelf kwetsbaar op moeten stellen. Dan zul je eerlijk moeten zijn tegen je vriend of vriendin. Dan zul je echt jezelf moeten zijn. Doe je dat niet, dan speel je eigenlijk toneel en is je relatie niet gebaseerd op wie je echt bent.

Datzelfde geldt ook voor je relatie met God. En ook voor je relatie met je geloofsgenoten. Wil je echt een relatie met elkaar hebben, wil je echt iets voor elkaar betekenen, wil je elkaar echt kunnen helpen, dan zul je jezelf moeten zijn. Misschien moeten we zeggen: Veiligheid is geen voorwaarde voor een relatie, maar relatie is een voorwaarde voor veiligheid!

"Keer je naar hem toe, hef je handen naar hem op, werp alle kwaad ver van je af, laat het onrecht niet wonen in je huis." zegt Sofar tegen Job. En het gevolg daarvan? "Je zult vol vertrouwen zijn, er is hoop, je zult je veilig weten, je kunt rustig slapen." (Job 11:13-14, 18 NBV) Door open te zijn naar God en door het kwaad uit je leven weg te doen, zul je een gevoel van veiligheid krijgen. 

En David zegt: "Velen zeggen: ‘Wie maakt ons gelukkig?’ – HEER, laat het licht van uw gelaat over ons schijnen. In U vindt mijn hart meer vreugde dan zij in hun koren en wijn. In vrede leg ik mij neer en meteen slaap ik in, want U, HEER, laat mij wonen in een vertrouwd en veilig huis. (Psalm 4:7-9 NBV) Ieder mens zoekt naar geluk, zegt David. Mensen die leven zonder God zoeken dat ik eten en drinken, zegt David verder. Maar hij niet! Hij wordt gelukkig van God! Hij heeft een relatie met God en daarin vindt hij vertrouwen en veiligheid.

gericht op de ander
Het opbouwen van een relatie vraagt om inzet. De tijd nemen om elkaar te leren kennen. En elkaar leren kennen doe je door elkaar alles te vertellen! Niet alles in één keer misschien, maar stap voor stap. Maar wel vanuit je hart. Want als je hart niet op de ander is gericht, dan is het niet meer dan een schijnrelatie. Bij de eerste de beste tegenslag spat alles uit elkaar. 

Dat geldt ook voor je relatie met God. Als je niet alles met Hem deelt, dan kan die relatie niet groeien. En ook niet als je geen tijd neemt om God beter te leren kennen, elke dag weer. Als  je hart niet op Hem is gericht, dan belemmert dat je relatie met God.

Gelukkig is er een groot verschil tussen een menselijke relatie en een relatie met God! God is namelijk altijd uit op een relatie met jou! Daarvoor heeft Hij alles over! Zelfs zijn Zoon! En nooit zal Hij iets doen om die relatie kapot te maken, door jou neer te halen, jou pijn te doen of negatief over jou te spreken. Integendeel! Die zekerheid is de basis van jouw relatie met God. En daarom dus ook de basis van jouw vertrouwen en veiligheid.

'Maar God is God. Bij mensen is het een heel ander verhaal!' zul je zeggen. 'Mensen hebben niet altijd het beste met mij voor, maar vooral met zichzelf!' Helaas is dat vaak het geval. Misschien is het goed om dan eerst eens naar jezelf te kijken. Hoe zit dat bij jou zelf? Heb je het beste voor met de ánder of vooral met jezelf? Welk voorbeeld geef je zelf hier in binnen je tienerkring of jeugdgroep?

Als je Jezus wilt volgen, dan zal dit nooit over jou gezegd mogen worden! Vanuit je relatie met God mag je jezelf veilig weten. En dat mag je ook een ander gunnen! Sterker nog, dat is wat God van je vraagt! Dat je het beste voor hebt met de ander, juist omdat Hij het beste voor heeft met jou. "Laat ieder van ons zich richten op het belang van de ander, op wat goed en opbouwend voor hem is." (Romeinen 15:2 NBV) 

gericht op God
Weet je, dat hierbij ook Gods eer op het spel staat? "Voor velen ben ik een teken, U bent mijn veilige schuilplaats. Heel de dag is mijn mond vervuld van Uw lof en Uw luister." (Psalm 71:7-18 NBV) Iedereen zal aan jou kunnen horen en merken, dat jij je veilig voelt bij God! "Hij laat mij rusten in groene weiden en voert mij naar vredig water, Hij geeft mij nieuwe kracht en leidt mij langs veilige paden tot eer van Zijn Naam." (Psalm 23:2-3 NBV)

Dat betekent: als jij er de oorzaak van bent, dat een ander zich niet veilig voelt, dan ben je geen beelddrager van God. Dan belemmer je Zijn eer! En wil je dát op je geweten hebben? 

Alle reden dus om te investeren in jouw relatie met de mensen om je heen. Dat kan alleen als je eerst gaat werken aan je relatie met God. Want als die niet goed is, dan mis je de basis voor jouw relatie met anderen. Vervolgens door zelf open te zijn. En tenslotte door uitnodigend te zijn naar de ander om dat ook te doen. Laat merken, dat het alles voor jou betekent om hem of haar te leren kennen. Want dat is wat we van Jezus leren! En zo mag je samen groeien in je relatie met God en samen ook in je relatie met elkaar. Samen getuigen: 'Veilig in Jezus' armen, veilig ben ik bij Hem!'

En omdat je samen veilig bent bij Hem, kun je ook alles tegen elkaar zeggen en alles met elkaar delen: vreugde en verdriet, zekerheid en onzekerheid of twijfel,  rijkdom en armoede, gezondheid en ziekte, geloofsdaden en zonden. Dan kun je elkaar ook de waarheid zeggen als het moet of elkaar een spiegel voor houden. Niet omdat je beter bent dan de ander, ook niet veroordelend, maar juist omdat je het beste met elkaar voor hebt. Als de relatie met God op het spel staat, staat ook je onderlinge relatie op het spel. Dan wordt de basis voor je gezamenlijke veiligheid aangetast. En daarom wil God met de Heilige Geest in je werken. Om je te veranderen van iemand die op zichzelf is gericht naar iemand die op God en op de ander is gericht.

Als mensen onderling hebben we de neiging om elkaar te wantrouwen. Of om vooral zelf voordeel te behalen. Satan zal altijd proberen om dat te versterken. Ook in je tienerkring of jeugdgroep zal satan proberen om verdeeldheid te zaaien, wantrouwen, onveiligheid. En daarom is het zo belangrijk om samen te beginnen bij God! Samen bedenken, dat je bij elkaar bent, omdat God je aan elkaar geeft. Als je samen schuilt in Gods Vaderarmen, samen veiligheid zoekt onder Zijn vleugels, samen luistert naar Zijn Woord en biddend om elkaar heen staat,  zal satan dan nog iets kunnen doen om je daar vandaan te halen of tussen jullie in te komen? "Ik ben ervan overtuigd dat dood noch leven, engelen noch machten noch krachten, heden noch toekomst, hoogte noch diepte, of wat er ook maar in de schepping is, ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die hij ons gegeven heeft in Christus Jezus, onze Heer." (Romeinen 8:38-39 NBV) Je veilig voelen bij elkaar, omdat je weet dat je allebei veilig bent bij God!

****************************************

Om over na te denken:

  • Voel jij je veilig bij God? Hoe komt het dat dat wel of niet zo is?
  • Heb je voor jezelf het idee, dat je een relatie met God hebt? Wat zou je concreet kunnen doen om aan die relatie te werken?
  • Denk eens aan de mensen in jouw tienerkring of jeugdgroep. Merk je, dat anderen in de groep een relatie met God hebben? Waar merk je dat aan?
  • Voel jij je veilig in je vriendengroep? En in je tienerkring of jeugdgroep? 
  • Bedenk eens bij welke mensen jij je veilig voelt. Kun je bedenken hoe het komt, dat je je juist bij hen veilig voelt?
  • Bedenk eens bij welke mensen jij je onveilig voelt. Kun je bedenken hoe het komt, dat je je juist bij hen onveilig voelt?
  • Wat doe jij of wat zou jij kunnen doen om een ander zich veilig te laten voelen bij jou of in de groep
  • Ken je iemand in je vriendengroep, in je team, in je tienerkring of in je jeugdgroep waarvan je denkt, dat die zich niet veilig voelt in de groep? Bedenk eens voor jezelf wat jij zou kunnen doen om diegene zich veilig te laten voelen. Durf je het aan om de komende twee weken eens te proberen de dingen te doen die je net hebt bedacht? Bedank daarna eens voor jezelf wat het met die ander heeft gedaan. En wat deed het met jou zelf?


****************************************

Gebed:

Vader, dank U wel, dat ik veilig mag zijn bij U. Dank U, dat U mij niet veroordeelt, mij geen pijn doet, niet over mij roddelt en mij niet onderuit haalt. Dank U, dat U van mij houdt! Help mij om dat ook echt te geloven en te voelen. Als er dingen zijn in mijn leven, die mijn relatie met U in de weg staan of stuk maken, wilt U mij dat dan duidelijk maken. Help mij om het op te ruimen en weg te doen. Verander mij door de Heilige Geest. Help mij ook om mezelf te zijn bij anderen. Om geen toneel te spelen. En help mij ook om anderen een gevoel van veiligheid te geven. Laat mij zien wat ik kan doen, zodat een ander open durft te zijn naar mij toe. Help mij om zo aan de ander Uw liefde te laten zien. Ik denk speciaal aan ... <naam>. Help mij om in de komende weken hem/haar een gevoel van veiligheid te geven. Dat kan alleen met uw hulp en met uw zegen. Laat ons samen daarin ook uw liefde ervaren.

In Jezus' Naam, Amen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten